Al-Fatihah

pg td baru abes satu paper exam..balik je bilik..pasang niat nak tido..tetiba hp rumet berbunyi..dgr laa sket perbualan dia yg mcm terkejut..dia letak je phone aku terus tanya "awat?"..jawapan yg aku terima.."Mat Jan meninggal"..ya tuhan..sgt terkejut..kalo sape2 tak knal arwah..dia nih dulu keje kat kedai air hb2..orgnye baik..aku ngan Aizal selalu dpt air free dr dia

flashback

2 minggu lepas aku turun hb2..bila gi kedai air tgk Mat Jan tader..tanya kat bos dia..br aku tau Mat Jan dah berenti keje..dia dpt keje kat NAZA..kat Gurun, Kedah katanya

minggu lepas aku gi amik Aizal yg baru smpi dr Kedah..dia turun kat Hentian Kajang..so aku gerak awal..tunggu sana sambil minum n baca akhbar hari tuh..nmpk bas Durian Burung sampai tp takde lak mamat nih msg aku..aku try laa msg dia..rupanya dia dh sampai..aku bgtau aku kat mamak..dia dtg laa kat tmpt aku lepak..dr jauh aku nmpk ada sorg lg ikut blkg dia..dh dkt br aku knal..Mat Jan..rupanya dia nk gi MMU amik motor dia..senang nak gi keje katanya..borak2 sambil bfast kat situ sekali

malam tuh turun hb2..Aizal nak amik gelang dia yg Mat Jan pakai..lupa nak bg masa kat Kajang..so sakat2 dia laa..sbb ada pekerja baru yg ganti dia..pompuan lak tuh..aku ckp laa kat dia.."pasnih mesti hang tak jd balik keja Kedah kn?"..dia just gelak..then dia kata "aku mai nak amik motor ja..pasnih tak mai lg dh"

............

lps dgr berita tuh aku turun hb2..nk tanya kat mmbr sekerja dia..dia eksiden time nak gi keje..naik motor yg dia baru amik kat sini..akak kedai kltn pun nampak sugul..ye laa..arwah yang byk tlg dia..jaga anak dia..jaga kedai dia..akak kltn citer dia siap dh mintak maap semua minggu lepas..dia kata tuh last dia dtg Cyber..siap akak tuh kata "ko mcm nak mati lak Jan mintak maap semua nih"

aku masih terkejut..niat nak tido terbantut..tp dh smpi masa dia kan..Allah lebih sygkan hang Jan..aku doakan hang tenang kat sana Jan..hang byk wat baik ngan aku..hang byk wat baik ngan org lain..insyaAllah diorg pun akan doakan hang..Al-Fatihah~

hilang lg seorang sahabat :(

1 comment:

adzmarfazami said...

wlu saya tak kenal siapa mat jan.. tapi entry kamu ini buat saya hiba dan mengalirkan air mata.

insyaALLAH, kebaikan yang arwah berikan di dunia ini, akan menjadi bantuan kepadanya di akhirat.

al fatihah