DIA

masa aku kecik2 dulu..dia selalu bawak aku round naik motor pagi2 sebelum dia gi kerja..then kalau hari rabu sekolah ada kokurikulum petang kan..dia bawak aku sekali gi sekolah..time tu baru nak pindah rumah dr Hutan Percha ke Bukit Sedanan..dia bawak gi rumah baru dulu..amik basikal kecik aku kaler kuning..then dia jalan kaki teman aku naik basikal tu gi sekolah belakang rumah baru kitorang

umur 6 tahun..dia mintak dengan guru besar nak tumpang masukkan aku belajar darjah 1..so aku ada dlm kelas darjah 1 tu 2 tahun..bkn extend tau?..haha..tiap kali ujian bulanan dpt no 1..dia tak belikan apa2..tapi dia bawak aku balik kampung jumpa atuk..atuk yang belikan hadiah..dia sangat garang masa aku sekolah rendah..kalau markah ujian bulanan aku dapat 98%..ada 2 markah lg nak 100% maknanye 2 rotan menanti..so bayangkan kalau dapat 80%..20 rotan tunggu wei..sebab tu markah selalu tinggi..hehe

pernah sekali cikgu suruh bawak tanah liat datang sekolah untuk pendidikan seni..tapi aku takut nak mintak dia belikan plastesin tu..so aku dengan kawan2 gi tepi sungai..kitorg amik tanah liat original punya..haha..balik dari sungai tu dia tengok aku basah satu badan..tanpa soal bicara..dia hambat aku dengan getah paip keliling rumah

masa aku darjah 3..time tu bulan puasa..dia bawak aku balik jumpa atuk dengan nenek kat kampung..then nak balik rumah kitorang balik..otw balik tu motor rosak..so terpaksa laa tolak..aku tolong dia tolak motor..time tu kecik lagi kot..dah laa puasa..memang macam nak mati laa..dia suruh aku naik atas motor..dia tolak motor tu dari Ayer Keroh sampai Durian Tunggal (waktu tu kat Durian Tunggal je ada kedai motor)..lepas repair kitorang balik rumah..sampai rumah dia citer kat mak..dia suruh mak bagi aku berbuka..sedangkan dia yang tolak motor tetap puasa

satu lagi kejadian masa bulan puasa..time aku naik motor dengan dia nak pergi surau..barang yang aku pegang terjatuh..tak sempat dia berhenti aku dah terjun dari motor..pastu yang aku sedar..aku dah ada kat rumah terbaring kat ruang tamu..mak bagitau masa terjun tu kaki aku tersangkut n kepala aku landing kat jalan dulu (tu yang crack sampai sekarang kot..hehe)..aku pengsan kat situ gak..dia dukung aku balik ke rumah..dah laa jauh surau dari rumah..tengahari lagi tu..dengan puasa lagi

darjah 5..time tu aku tgh ujian bulanan subjek matematik..dia datang kat pintu kelas..dia panggil aku keluar..tapi aku bagi signal nanti jap (bukan talk to the hand)..then dia panggil cikgu yang jaga ujian tu..pastu cikgu datang kat aku bisik something.."Firdaus, atuk awak meninggal"..time tu aku rasa kosong dan terus menangis..dia masuk kelas dan tenangkan aku..dia sendiri nampak tenang tapi dalam hati siapa yang tahu..dia terus bawak aku balik kampung..lepas selamat jenazah atuk dikebumikan..aku lepak kat benteng sambil nangis..dia datang cari aku ajak balik rumah

darjah 6..aku terpilih untuk main hoki..mak tak bagi sbb nak UPSR..dia balik dari bandar..dia keluarkan kayu hoki GRAYS dari dalam kereta..dia pesan "main hoki elok2, UPSR tunjuk kat mak boleh dpt 5A"..time keluar result..dia yang ambikkan..aku kat kampung..alhamdulillah..aku dapat 5A..dpt offer masuk SMS Alam Shah, Sekolah Sukan Bandar Penawar dengan SMKA Sultan Muhammad..aku nak ke Alam Shah, tapi dia suruh masuk SMKA Sultan Muhammad..aku ikut je

form 3..aku ingat lagi tarikh keramat tu..22 September..malam tu aku fly dari asrama..kantoi dengan warden dengan rokok di tangan..siangnye dia datang sekolah dengan mak..warden aku call suruh datang..dia tenang je tapi mak aku dah nangis2..akibatnya aku kena gantung asrama 2 minggu..tu takpe lagi..hampir 2 bulan dia tak bercakap dengan aku..time tu rasa macam terbuang sangat2..aku nekad stop merokok sebab kejadian tu

dan sampai laa sekarang..dia tetap ada tiap kali aku ada masalah..macam mana pun dia try untuk tolong aku..cerita2 nih just sebahagian kecil je..maybe tak smpi 1% pun dr apa yg dia pernah buat untuk aku..dan DIA adalah Encik Jamaludin Nordin..abah ku yang satu..SELAMAT HARI BAPA..terima kasih atas semua pengorbanan abah selama nih


nih laa DIA..Encik Jamaludin Nordin :p

8 comments:

Izzati Ishak said...

tegas..tp tetap sayang.. =)

nana said...

happy father's day kt abah2 kita semua..=))
thanx follow blog saya..

epaa chenta said...

wahhh..
tacing glew..
sdeh3..

selamat hari bapa gak ah..
5 taun ag kott..
wawawawa~

Aesya Zealous said...

huhu pandai nye die fly dr asrama

Firdaus Jamaludin said...

tweety: tuh laa..nama pun bapak kita kn?

nana: same to u

efa: haha..5 tahun eh?

aesya: tuh zaman nakal2 dulu :p

epaa chenta said...

huhuuhu..
5 taun kottt..

farysa said...

nakal jgk kamo
=))

Firdaus Jamaludin said...

farysa: zaman kanak2..budak kampung lg laa kn :p