Ramadhan hampir tiba

bila nak masuk bulan puasa..aku paling rindukan arwah atuk..ingat lg masa kecik2 berbuka sama ngan dia..dia bawak gi bazaar beli juadah..pilih je apa nak..paling aku suka time tuh murtabak daging ngan kuih bakar berlauk(org melaka panggil kuih bakar daging)..sbb kuih tuh pun feveret arwah atuk aku..ingat lagi arwah atuk selalu takutkan sepupu2 aku.."saper tak puasa takleh duduk berbuka dgn org puasa, nnt nasi kuar kat muka"..yg kecik2 semua percaya..duk jauh2 tak kacau org berbuka..haha

macam2 pernah jadi kat aku time bulan puasa..darjah 1 aku ngan abah terpaksa tolak motor dr Ayer Keroh ke Durian Tunggal..masa darjah 3 aku masuk hospital time bulan puasa..wat aksi berani mati terjun dr motor abah..hujung tahun darjah 4..arwah atuk meninggal time bulan puasa..ingat lagi kata2 arwah masa sahur..dia ckp kat arwah nenek: "agaknye sempat ke tak kita nak raya sama tahun nih?"..tak sangka 3-4 hari lepas tuh dia meninggal :(

time kat MMU pun..aku pernah berbuka sorg2 kat petronas Putrajaya..time tuh tayar motor pancit on the way balik dr bazaar..nak roger mmbr semua kat luar..last2 makan apa yg aku beli tuh kat motor je..sementara tunggu org dtg memberi bantuan..tp tuh dulu..semangat nak gi bazaar tiap2 hari..tahun lepas sekali dua je kot gi bazaar..minyak pun dh naik harga..malas pun ada..kedai2 dlm MMU nih bukak..makan je laa apa yg ada

yang penting..jangan laa membazir waktu berbuka..beli apa yg kita boleh makan je..bukan apa yg kita nak makan..kalo ikutkan NAK makan..semua kita nak..kalo btol nak jugak makan benda tuh..beli laa esoknye plak..bukan apa..time beli semua kata leh habis..dh berbuka makan satu juadah je dah kenyang..silap2 yg lain tak habis, buang..kan ke membazir namanye tuh

so selamat menyambut ketibaan Ramadhan kepada semua kawan2 aku yg beragama Islam..yang bukan Islam kalo nak join puasa pun dialu-alukan..so leh laa kita gi bazaar sama2 nnt..hehe

5 comments:

izzahmeor said...

gi bazaar nnt jgn lupa ajak izzah...:P

Button Badge Bajet said...

kalo lupa mcm izzah lupa amik congkak dia hari tuh..caner?..haha

Firdaus Jamaludin said...

no komen..haha :p

izzahmeor said...

waaa...

kalo fid lupa cam izzah lupa amek congkak masa tu...
hmmm..
xpelaaa...:(
nak buat camner...

tapi kalo pakmat lupa...
fine..
be that way!!!
pakmat mmg slalu lupakan n tinggalkan izzah...:(

Firdaus Jamaludin said...

no komen :p haha