Satu Pengalaman Baru (Part 2)

esok pagi2 nye, kol 5 pagi aku dh tersedar. pastuh tido balik. kol 5.45 bgn sekali lg, borak ngan Topet. dia tanya: "mmg diorg tak azan ke, ke kita yg tido mati?". aku jawab "ye kot" then tido balik. kol 6.15 br bgn, terus mandi, subuh. then turun dapur tgk makcik masak sarapan. lepas siap semua, pak Leh suh panggil semua turun makan. ayat fes pak Leh tanya pagi tuh: "hang baru bangun ka Taufik?". intonasi dia psiko giler..haha. aku yg tolong jawab, "dia tido balik lepas subuh td". :p
lepas sarapan pak Leh mintak aku tolong taip surat utk dia. yang lain siap2 sbb tghr tuh ada org dr Majlis Tindakan Pelancongan Negeri nak datang tgk kampung. lepas siap semua, kitorg gerak gi Pejabat Penghulu Rungkup. kat sana kitorg duk tunggu org MTPN tuh sampai. then ada sorg staf kat pejabat tu mintak tolong tapaukan air kat kedai depan. mula2 Topet ngan aku je nak gi, tp Kak Rin ngan Ain nak ikut. smpi kat kedai tuh, pak Leh ada lepak borak kat kedai tuh. sementara tunggu air siap, aku kena lepak kat meja pak Leh. kat situ ada cikgu Yunus ngan sorg wak nih (lupa plak nama dia). sambil2 tuh aku terangkan pada cikgu Yunus pasal program nih. Alhamdulillah, cikgu Yunus berminat nak ajar kompang keruntung (salah satu kompang Jawa).

then aku dapat call dr Topet, kata org MTPN dah sampai. so aku ngan pak Leh jalan laa balik ke pejabat. smpi sana, pak Leh meeting sat dgn diorg. agak2 dh nak kol 1 lebih tuh, kitorg gerak ke satu rumah kat kampung tuh yg wat produk kerisik. tgk laa cara2 pembuatan dia, proses dia ngan produk2 nye. lepas tuh gi plak satu rumah tradisional Perak. rumah tuh terpilih mewakili Perak utk anugerah homestay peringkat kebangsaan. lawa jugak laa umah dia. then gi satu lagi rumah yang wat produk kecantikan dr kelapa. dia wat sabun, pencuci muka, minyak rambut ngan minyak kelapa dara. siap ada perisa lagi minyak kelapa dara tuh. ada original, oren ngan mentol. dia bg kitorg try minum yg perisa oren. kembang tekak sbb minum minyak kan. org2 MTPN tuh masing2 muka dh kelat lepas try minyak tuh.

tgk2 jam dh kol 3. pak Leh dh bising sbb dia dh lapar. terus dia bawak semua balik ke rumah dia utk lunch. smpi umah dah siap dh beberapa lauk. masak lemak labu, ikan keli goreng, sambal belacan, sayur campur ngan ulam cicah kuah cekor. mmg sedap rasanye. lengkap kombinasi dia, lemak, manis, pedas, masam. so lepas je makan, kitorg naik ke bilik, nak packing barang sbb ptg tuh gak nak bertolak balik ke Cyberjaya. pak Leh plak nak sambung bwk diorg tuh gi tour kampung. lepas bergambar, salam2 semua, kitorg pun gerak laa balik. tp cadang nak gi Beting Beras Basah dulu, tempat bersejarah kat sana. tp tak jumpa plak. so terus laa balik ikut jalan Kuala Selangor.

mcm biasa sepanjang perjalanan, gelak je. nak kurangkan mengantuk. ikut laa jalan dalam, lalu Sabak Bernam, Sg. Besar, Tg. Karang smpi laa ke Puchong. berenti makan jap kat sana, baru balik Cyberjaya. lepas je parking keta, aku terus call pak Leh. "pakcik, kitorg dah sampai MMU, br je tiba". naik je bilik, lepas cuci muka, terus cari katil. lega dh sampai, dan puas hati dgn perjalanan ke sana. insyaAllah kitorg akan pegi sekali lg ke sana lepas raya :)


belakang: kak rin, kak akma, topet, kak liza, bro(tatau nama)

tengah: makcik ina, pak Leh, aku

depan: syafinaz, safwan, aidil, ain

1 comment:

Anonymous said...

sapinaz :x