Ragam 18 Ramadhan

ok..pagi tadi berlangsung perlawanan Spanish Super Cup antara FC Barcelona dan Real Madrid..game start kol 5 pagi waktu Malaysia..time tuh mmg cantik laa utk bersahur kn?..tp abes nyer kol 6.45 pagi..tp sbb nk tgk gak bola..aku stay kat mamak tuh tgk bola tanpa order apa2 (dh imsak)..Barcelona menang 3-2 hasil jaringan Iniesta dan Messi..game diakhiri dgn pergaduhan yang melibatkan Marcelo (kad merah), Villa, Higuain dan beberapa pemain lain..tp bukan tuh cerita yg aku nk story

5.45 pagi..tamat 1st half game..time tuh gak tamat waktu sahur (imsak) utk negeri Selangor..brader meja sebelah aku pun bgn gi bayar..so tak kisah laa..aku membelek hp update status perlawanan kat fb sambil tgk komen kwn2 yg bencikan Barcelona :p sekali lg aku angkat muka..brader tuh lalu dgn dua bungkusan makanan dan teh o ais..tapau utk berbuka ke?..awal giler..tp pikiran aku menjadi positif.."utk anak dia yg kecik kot..pagi kang bgn merengek nk sarapan"

5.50 pagi..tetiba kecoh kat belakang kedai..aku toleh laa..tgk mamak kedai tuh tgh bertekak ngan satu group indian guy..saling berbalas ckp..dia maki mamak tu..mamak tu lawan balik..dia kata nk panggil geng dia turun..mamak tuh ckp dia tunggu (nih aku agak je sbb diorg gaduh dlm bahasa tamil..haha)..pastu dtg sorg mamat india nih (taiko diorg kot) tarik geng tuh keluar kedai..pastu settle kat luar sbb kat dlm org tgh tgk bola..so reda laa balik

6.15 pagi..game dh masuk separuh masa kedua..negro sebelah meja aku menjerit2 melompat2 mcm berrr..sebab separuh sokong Barca separuh lg Real Madrid..duduk sebelah2 tp ckp mcm 3 batu jauhnye..mula2 aku rilek lg..tenangkan hati..fokus pandangan kat tv sambil jiwa bersatu dgn alam..tp takleh gak..time bersatu dgn alam tuh suara diorg ibarat ungka bersahutan..so aku dgn penuh konfiden nye menarik nafas panjang lalu bersuara "sir..can u please lower your voice or maybe i need to ask the owner to increase the volume?" sambil senyum sinis..terus senyap satu meja..ok dh leh layan bola balik

6.30 pagi..sebuah kereta wira hijau meluncur laju sebelum berhenti btol2 sebelah kedai..tingkap yg ber'tinted' gelap diturunkan..terpandang satu kelibat beruniform biru panggil mamak tu..jap lg dgr mamak tuh jerit.."nasi goreng ayam bungkus..nescafe ais bungkus"..tak lama pastu siap laa order tuh..mamak tuh hantar ke kereta..dia bayar lepas tu dia blah..dlm hati aku..haish..polis pun tak puasa?

6.45 pagi game abes..aku pun blah laa dr kedai mamak tuh n terus pulang utk menceritakan semuanya di sini..manusia manusia :)

No comments: