Pengalaman dan Pengajaran

aku dah janji nak story pasal event bersama anak yatim tuh kn?..so aku kena laa citer..walaupun cerita yg aku nk bgtau nih tak seindah yg aku jangkakan..semua peserta berkumpul jam 2.30-3 pagi kat bangunan STC..time tuh sedikit janggal sbb aku tak knal hampir semua org..yang aku knal plak takde laa rapat mana..akhirnya penyelamat tiba iaitu abg Mus..terus aku gi ke van sbb dgn dia je aku leh in..bertolak laa dr MMU menuju ke "tempat" tuh

smpi2 je kat sana terus siap2 utk bersahur..hujan yg turut mengiringi ketibaan kitorg seolah2 menangisi kesilapan yg bakal berlaku sepanjang hari nih nnt..time sahur tuh tgk tak dpt sambutan sgt bila anak2 yatim tuh tanak naik ke dewan utk bersahur..ramai yg tak bgn dr tido..lepas je sahur kitorg turun ke surau diorg utk solat Subuh

kat sini laa bermula nye segalanya..time tuh masing2 tgh bentang sejadah..ada yg tgh amik air sembahyang..tiba2 dgr satu suara menjerit dr satu bilik dalam surau tuh.."korg pergi kejut budak2 tuh sekarang jugak..biar korg rasa mcm mana susahnya kitorg selama 18 tahun nih"..tersentak hampir kesemua peserta program..masing2 beransur ke asrama anak2 yatim utk kejutkn diorg..kebetulan time tuh alarm van berbunyi..aku pun panggil abg Mus suh matikan alarm..sekali lg suara tuh menengking.."apa van van..pergi kejut dulu budak2 tuh"..aku yg sedikit panas pergi ke asrama diorg utk kejut mereka

bila semua dh bgn kitorg mula utk solat Subuh..sekali lg suara tuh menjerit dr dlm bilik.."Ali..azan!!"..seorang budak kecik berseluar pendek azan dan kitorg terus bersiap utk solat..ketika nk mula solat sekali lg dgr suara tuh.."yang tetamu saf depan..anak2 yatim saf belakang..jangan pandang muka Abuya selagi tak solat..dah sembahyang baru boleh tgk muka Abuya"..kat situ aku dh rasa sedikit pelik dgn keadaan yang berlaku

abes solat Subuh baru laa nmpk muka org yg bergelar Abuya tuh..dia bg ceramah pg tuh..awalnya apa yg dia ingatkn adalah benda2 yg mmg disuruh agama..solat 5 waktu, jgn buat maksiat, jgn merokok, buat baik dgn Allah dan manusia..tp makin lama pengisian ceramah menjadi lain..dia mula menggunakan perkataan2 seperti kot**, bur** utk mengekspresikn salah laku manusia walhal Ustaz Harun Din boleh je menggunakan perkataan "kemaluan"..dia boleh cerita kejadian cucu dirogol datuk sbg "datuk cret cucu"..aku perasan ketidak selesaan peserta2 dari MMU

nak menjadikan keadaan lebih pelik..dia bgtau yg namanya diberi apabila ayah dia bermimpi berjumpa nabi..kononnya dalam mimpi tuh nabi pesan suruh letak nama dia sipolan..then dia cakap dia pun pernah jumpa nabi..kemudian kononnya dia boleh seru malaikat..dan akhir sekali keluar dr mulut dia yg dia seorang wali..tp lepas tuh dia cover balik n kata semua org wali dlm bidang masing2..setelah sekian lama aku tgk di berita dan baca di surat khabar..akhirnya dpn mata aku sendiri ada org mengaku wali, berjumpa nabi dan menyeru malaikat (hati semakin gusar)..aku dh mula syak yg tempat nih ada ajaran yang baper nak btol..kalo tak takkan org takleh tgk muka dia sblm sembahyang?..tinggi sgt ke martabat dia?

lepas ceramah pagi selama 2 jam tuh..kitorg mula wat ice-breaking dan aktiviti2 lain yg dirancang awal..tp kitorg short kn waktu program sampai lepas berbuka je..asalnya kitorg akan abes lepas terawikh..tp atas dasar kebimbangan oleh pengarahnya Ongah, Kak Z, Abg Mus dan katerer yg terlibat (masing2 dh perasan ada yang tak kena ngan tempat nih)..so kitorg susun balik aktiviti supaya abes awal..selepas berbuka kitorg terus kemas2 n gerak balik ke MMU..ada beberapa cerita yg tak terungkai kat sini..biar laa jadi pengalaman dan pengajaran pd peserta2 yg mengetahui cerita tuh..moreh pun kitorg bwk ke surau MMU dan mkn ramai2 kat sana sambil bergosip :p

10 comments:

Encitops said...

Fid ... cite ko nie xabes lg nie ... tergantung nie ... :P
-najib

gadis manis said...

cerita je sume bende fid. aina pun tak puas hati. haaaa. ajaran sesat yg dia bg kita ada la. grrr

-aina manis

Bit Zamri said...

AAh laaaa FID...!!!
cerita la lagi...xpuas hati ar dengan abuya tuh!.....
cerita la..at least kitorang ley imagine...

**dah update gtau ekk...

misyamissyou said...

eh..ajaran sesat ke? cite le smpai abis..

- F i D - said...

hehe..ok2..nnt fid citer smpi abes..tp bukan skrg laa :p

yyunie said...

Uiks . cm seram pown ade jgak dgar cite niyh . huhuu . ajaran sesat betol . ade kee mengaku penah jumpe nabi . ishh2 . Ape-ape pown , seb aik sume sedar dgan kepelikan yg blaku tu kann . Hehee :)

shahirahkhairudin said...

da macam Al-Arqam da.. haish.. jumpa tang mana? dalam mimpi ke hape..

- F i D - said...

yyunie: tuh laa..nasib laa takde yg jahil dlm group kitorg yg percaya

shira: bukan mimpi nih..btol2 dpn mata tau

♥ aien aziz said...

eiii..seramnye..

- F i D - said...

aien: kan?..kitorg yg kat sana lg laa..berdebar giler :p